czwartek, 15 stycznia 2015

Na tapetę -Białka

Witaj,
Dziś znów trochę teorii.
Białka są trzecim podstawowym składnikiem odżywczym. Tworzy duża grupę związków azotowych, wśród których wyróżnia się klasa protein, o  najdłuższych molekułach.
Opis na temat źródeł białka znajdziesz u Natalii
Jeden gram białka dostarcza tylko 4 kalorie, dwa razy mniej niż tłuszcz, ale tyle samo co cukier. Różnica polega na tym, że białka nawet w pokarmach , które są w nie bardzo bogate, nigdy nie są aż tak skoncentrowane, jak mogą być cukry.
Przyswajanie białek pociąga duże zużycie kalorii.
(Będę używała skrótu SDD czyli swoiście dynamicznym działaniem pokarmów ) SDD to wysiłek energetyczny organizmu, potrzebny aby rozłożyć składniki pokarmowe na związki proste, które wchłoną się do krwiobiegu.
Aby przyswoić 100 kalorii czystych białek, rachunek okazuje się olbrzymi, bowiem białka zbudowane są z bardzo długich łańcuchów molekuł. Na ich przyswojenie trzeba zużyć 30 kalorii, pozostawiając organizmowi 70, czyli SDD białek wynosi 30%.
 Przyswajanie białek jest poważną pracą organizmu. Spożywanie pokarmów bogatych w białko zmniejsza apetyt.
Białka to budulec naszego organizmu, współtworzy mięśnie, skórę, kości, włosy, hormony i wiele , wiele innych struktur. Dzielimy je na niezbędne czyli takie których organizm nie  może wytworzyć sam i muszą być one dostarczone z pokarmem, oraz takie które mogą być wytworzone w organizmie zinnych białek. Niezbędne pod wpływem trawienia zostają rozłożone na aminokwasy które są wchłaniane i odpowiednio  wykorzystwyane
Aby czuć się zdrowo i mieć dobre samo poczucie powinniśmy zadbać o to by w diecie nie brakło białka, zarówno tego pochodzenia zwierzęcego i roślinnego ( chyba że jesteś wegeterianinem zadbaj wtedy o po żądna ilość białka roślinnego) .

Może na tym już zakończę :-)  nie chcę zanudzić Cię formułami bo nie o to mi chodzi, prosty , krótki porzekaz :-)  Pamietaj jak ważne są wszystkie skladniki zbilansowanej diety, tylko taka dobrze dobrana zapewni Ci dobre samopoczucie i zdrowie:-) 

2 komentarze:

  1. Pora i na mnie ze zdrowym odżywianiem, dzisiaj dowiedziałam się, że po raz drugi zostanę mamą ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniczko gratulacje:-)
      A co do zdrowego odżywiania to pamiętaj nie musisz robic rewolucji , stopniowe zmiany pozwalaja sie organizmowi przyzwyczjać, dzięki temu zmiany będą na stale:-)

      Usuń