Czy jeść od rana? Czy jeść przed snem?

Od zawsze Ci którzy czytali lub pytali o zasady zdrowego odchudzania napotkali informacje "śniadanie należy jeść zaraz po przebudzeniu , a kolacje nie później niz po18 ".
Czy tak jest naprawdę?
Zaczniemy od śniadania.
Sprawa pierwsza - jedz śniadanie zaraz po przebudzeniu żeby nie doprowadzić do hipoglikemi (spadek poziomu glukozy we krwi).
Otóż NIE!
najprościej rzecz ujmując nie grozi nam hipoglikemia gdy opóźnimy śniadanie ponieważ organiz posiada rezerwy cukrowe czyli gliken mięśniowy.
Numer dwa - energia do pracy i nauki.
Niezaprzeczalnym faktem jest iż pożywienie dostarcza energii do organizmu -mięśnie i umysł potrzebują niezbędnych składników zwłaszcza gdy jest to ciężka praca fizyczna lub umysłowa.
Jednak bez paniki to że odwleczesz śniadanie , nie oznacza że nie będziesz  w stanie pracować.
Wolniejszy metabolizm-to kolejny mit związany z późnym śniadaniem.
Organizm zwalnia procesy metabolizmu dopiero po około 4 dniach nie jedzenia lub nie dojadania.
Każdy jest inny nie można wierzyć we wszystkie mity i opowiadania.  Zanim zaczniesz wpadać w panikę bo śniadanie zjedzone dopiero po dwóch godzinach od wstania z łóżka , posłuchaj swojego organizmu i obserwuj reakcje.
"Śniadanie jedz jak król
Obiad jak książę
Kokacje jak żebrak"
Nastepna zagadka dla wielu zaczynających zdrowe odchudzanie to kwestia jedzenia przed snem.
W nocy organizm rośnie i potrzebuje budulca, dlatego najlepiej spożywać posiłek białkowych.  Jednak o której go spożywać?
Jedna z teorii mówi aby nie jeść po 18- Dlaczego?  Jest jakieś wytłumaczenie?
Z jadasz ostatni pisilek o 18 dzień zaczynasz o 6 rano - czy to jest zdrowe robić tak długą przerwę podczas gdy w ciagu dnia jesz regularnie.
Przecież nie idziesz spać o godzinie 19,  niektórzy twierdzą że jest to czas na spalanie kalorii dostatczonych w ciagu dnia.  Jeśli jesz regularne to i kalorie są spalane na bieżąco.
Osobiście nie znam nikogo komu spało by się dobrze na głodniaka tak samo jak i z pełnym brzuchem.
Warto zadbać o to by ostatni posiłek przed snem był lekki, jeśli dodajesz do niego węglowodany niech to będą dobre wegle typu ryż a nie pizza hawajska.
Lekka kolacja przed snem pomoże w regeneracji i dobrym śnie. Gdy czujemy że jesteśmy  najedzeni łatwiej zspadamy w spokojny sen. Jest to bezpośrednio związane z hormonami- serotonina i melatonina.
Nie widzę powodów dla których należy rezygnować z kolacji. Wszystko powinno być dostosowane do każdego z nas indywidualne, nie ma jednego zlotego środka.
Nie popadaj w panikę i paranoje, obserwuj swój organizm on wir najlepiej. :)

Komentarze

  1. Wszystko to co tu napisane do mnie bardo przemawia. Co do śniadania, staram się zawsze je zjeść przed wyjściem do pracy, bo faktycznie, kiedy to zaniedbam to mam kiepski dzień - przez cały czas czuję ssanie w żołądku i podjadam. A co do kolacji - cóż, znam chudą jak patyk dziewczynę, która (podczas wspólnego wyjazdu służbowego) patrzyla na mnie ze zgrozą, bo jak można jeść coś o dwudziestej! Jej chudość jest opłacona głodzeniem się, z tym, ze ona rzekomo już tego głodu nie czuje, bo się przyzwyczaiła dotakiego reżimu. Jednak ja nie rozumiem, jak można zjeść o 18-stej, a położyć się o 23. Z pewnością głód by mnie zamęczył. Zwykle staram się jeść właśnie białkowy posiłek na godzinę czy dwie przed snem (różnie bywa).

    OdpowiedzUsuń
  2. Wiele psob nadal zyje stereotypem noe jedzenia po 18 to istna masakra :)
    Bardzo mnie coeszy ze do cieboe przemawia ten post i ze sama masz zdrowe podejście :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Nic na siłę

Gorzka czekolada

Etap pierwszy.